Ethics in the Accounting Profession and the Brazilian “Jeitinho”: a Profile Analysis of Accounting Students in Brazil
Tatiane Antonovz, Michael Dias Corrêa, Mayla Cristina Costa, Charles W. Stanley
Resumo
Ética na Profissão de Contador e o "Jeitinho" Brasileiro: Uma Análise do Perfil de Estudantes de Contabilidade no Brasil
ABSTRACTThis article aims to understand, considering Hofstede's Theory (1997), the ethical perception of Accounting students when confronted with professional and personaldilemmas characterized by the Brazilian "jeitinho." This characteristic of the Brazilian nation and other cultural aspects can be understood by the highly bureaucratic nationalenvironment. This conjecture was born as a moral and a political protest, which is a reality abstraction acting on bureaucratic organizations. It is observed, according tothe model proposed by Hofstede (1997), that the country is collectivist, resistant to uncertainty, feminine, with distance of power and long-term orientation. This last dimension can be explained by the "jeitinho", since Brazil is the only one among Asian nations, and this can reflect in ethical decisions. The main findings were evidenced among students from public and private universities and there was high rejectionto issues involving racism, use of personal information and social networks passwords. However, issues such as the use of media to find new customers and to makemarketing had great acceptability. Possible deviations of behavior were observed by the students, and more than 81% observed use of working time for personal business,again confirming a way to dribble the formal structural work to the detriment of themselves, a characteristic present in the Brazilian culture. Thus, we concluded the national culture and the "jeitinho" affect ethical decisions and that othercomparative studies can add more findings.
Keywords: Ethics, Jeitinho, Hofstede, Students, Profile.
RESUMOEste artigo visa compreender, à luz da Teoria das Dimensões Culturais de Hofstede (1997), a percepção ética dos alunos de Ciências Contábeis quando confrontados comdilemas profissionais e pessoais caracterizados pelo "jeitinho" brasileiro. Esta característica própria da nação brasileira e outros aspectos culturais podem ser entendidos pelo ambiente nacional altamente burocrático. A conjecturaaqui presente nasceu como um protesto moral e também político, que é uma abstração da realidade agindo sobre organizações burocráticas. Observa-se que, segundo omodelo proposto por Hofstede (1997), o país é coletivista, resistente à incerteza, feminino, com distância do poder e orientação para o longo prazo. Esta última dimensãopode ser explicada pelo "jeitinho", uma vez que o Brasil é o único entre nações não asiáticas, e isto pode refletir nas decisões éticas. Foram evidenciados os principais achados entre alunos de universidades públicas e particulares e houve alta rejeição a questões envolvendo racismo, uso de informações pessoais e senhas de redes sociais. Entretanto, questões como o uso de mídias para buscar novos clientes e como forma de marketing tiveram grande aceitabilidade. Foram evidenciados eventuais desvios de comportamento observados pelos alunos, sendo que mais de 81% observaram uso de tempo de trabalho para negócios pessoais, confirmando mais uma vez uma forma de driblar as estruturas formais do trabalho em detrimento próprio, característica presente na cultura brasileira. Conclui-se que a cultura nacional e o "jeitinho" afetam as decisões éticas e que outras pesquisas comparativas podem adicionar mais achados.
Palavras-chave: Ética, Jeitinho, Hofstede, Estudantes, Perfil.
ABSTRACTThis article aims to understand, considering Hofstede's Theory (1997), the ethical perception of Accounting students when confronted with professional and personaldilemmas characterized by the Brazilian "jeitinho." This characteristic of the Brazilian nation and other cultural aspects can be understood by the highly bureaucratic nationalenvironment. This conjecture was born as a moral and a political protest, which is a reality abstraction acting on bureaucratic organizations. It is observed, according tothe model proposed by Hofstede (1997), that the country is collectivist, resistant to uncertainty, feminine, with distance of power and long-term orientation. This last dimension can be explained by the "jeitinho", since Brazil is the only one among Asian nations, and this can reflect in ethical decisions. The main findings were evidenced among students from public and private universities and there was high rejectionto issues involving racism, use of personal information and social networks passwords. However, issues such as the use of media to find new customers and to makemarketing had great acceptability. Possible deviations of behavior were observed by the students, and more than 81% observed use of working time for personal business,again confirming a way to dribble the formal structural work to the detriment of themselves, a characteristic present in the Brazilian culture. Thus, we concluded the national culture and the "jeitinho" affect ethical decisions and that othercomparative studies can add more findings.
Keywords: Ethics, Jeitinho, Hofstede, Students, Profile.
RESUMOEste artigo visa compreender, à luz da Teoria das Dimensões Culturais de Hofstede (1997), a percepção ética dos alunos de Ciências Contábeis quando confrontados comdilemas profissionais e pessoais caracterizados pelo "jeitinho" brasileiro. Esta característica própria da nação brasileira e outros aspectos culturais podem ser entendidos pelo ambiente nacional altamente burocrático. A conjecturaaqui presente nasceu como um protesto moral e também político, que é uma abstração da realidade agindo sobre organizações burocráticas. Observa-se que, segundo omodelo proposto por Hofstede (1997), o país é coletivista, resistente à incerteza, feminino, com distância do poder e orientação para o longo prazo. Esta última dimensãopode ser explicada pelo "jeitinho", uma vez que o Brasil é o único entre nações não asiáticas, e isto pode refletir nas decisões éticas. Foram evidenciados os principais achados entre alunos de universidades públicas e particulares e houve alta rejeição a questões envolvendo racismo, uso de informações pessoais e senhas de redes sociais. Entretanto, questões como o uso de mídias para buscar novos clientes e como forma de marketing tiveram grande aceitabilidade. Foram evidenciados eventuais desvios de comportamento observados pelos alunos, sendo que mais de 81% observaram uso de tempo de trabalho para negócios pessoais, confirmando mais uma vez uma forma de driblar as estruturas formais do trabalho em detrimento próprio, característica presente na cultura brasileira. Conclui-se que a cultura nacional e o "jeitinho" afetam as decisões éticas e que outras pesquisas comparativas podem adicionar mais achados.
Palavras-chave: Ética, Jeitinho, Hofstede, Estudantes, Perfil.
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CONCEITO QUALIS/CAPES: A3
ISSN eletrônico: 2177-417X
ISSN Impresso: 1519-0412
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